آیت الله اراکی عمل به حکم حکومتی ولی فقیه، واجب الهی است رییس مجمع الفکراسلامی، عمل به حکم حکومتی را واجب الهی دانسته و گفت: حکمی که از طرف ولی فقیه برای مردم در بعضی مواقع خواص صادر میشود، مانند حکمی است که خدای متعال صادر کرده و عمل به آن واجب است. به گزارش مرکزخبر حوزه، آیت الله محسن اراکی درنشست پایانی از سلسله نشستهای پیرامون «ولایت فقیه» که شب گذشته درمدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، با بیان این که حکم حکومتی ولی فقیه، الهی است، اظهار داشت: درحوزه تشریع؛ که خدای متعال و پیامبر اسلام(ص) تکلیف ما را نسبت به احکام، روشن ساخته است؛ این دستورات به دو قسم تقسیم میشود، یکی مربوط به احکام ذاتی است مانند؛ نماز، روزه و احکام و دیگری خدای متعال به بندگانش دستور داده که کلام رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) و در زمان غیبت امام عصر (عج)، «نایب عام» که ولی فقیه میباشد، حجت بوده و عمل به این دستورات واجب الهی است.
آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به ادله نقلی ولایت فقیه مبنی بر ولایت عامه؛ با استفاده از کلمات فقهای گذشته، تصریح کرد: ولایت عامهای که فقیه در زمان غیبت متصدی آن میشود ولایتی است که ائمه معصومین از طرف خدای متعال برای هدایت و رشد مردم بر عهده داشتند.
وی با ذکر جمله ای از مرحوم نراقی در خصوص جایگاه ولایت عامه بر مردم، افزود: مرحوم نراقی میفرماید «و المقصود لنا هنا بیان ولایة فقهاء الذین هم الحکام فی زمن الغیبه، ...» وقتی سخن از ولایت عامه به میان میآید منظور فقهایی هستند که در زمان غیبت همه اختیارات امام معصوم (ع) را بر عهده دارند؛ در واقع همان ولایت عامهای که بر معصومین ثابت شده از ناحیه خدا برای ولی فقیه هم ثابت است.
عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) بیان داشت: صاحب کتاب «مستند» روند شکل گیری ولایت فقیه را به دو صورت بیان، میکند، اول این که ولی فقیه تمام اختیارات امام معصوم(ع) در زمان غیبت را برعهده دارد، دوم این که ولی فقیه و یا هرکس دیگری در همه حکومتهای مرسوم دنیا، کارهایی که به آنها رسیدگی نمیشود را بر عهده میگیرند.
آیت الله اراکی تصریح کرد: هر جامعه ای نیازمند حکومتی است که بتواند مسائلی را که در شرع مقدس بیان شده و کسی مسئول آن نیست برعهده بگیرد که ولی فقیه به عنوان نائب امام عصر (ع) حکومت را بر عهده میگیرد؛ این امر مورد اجماع همه علمای شیعه است.
این استاد حوزه افزود: فقهای بزرگی همچون مرحوم صاحب جواهر، مرحوم سید علی طباطبایی صاحب ریاض المسائل، مرحوم میزای نائینی و مرحوم آخوند، همگی بر ولایت عامه فقیه در عصر غیبت حضرت صاحب (عج) تصریح دارند.
رییس مجمع الفکر اسلامی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار داشت: مرحوم صاحب جواهر در مباحث مختلف کتابهایش به مسئله مهم ولایت فقیه و مسئله «حکومت» و «ورود» به صورت صریح اشاره میکند، مانند مکاتبه «اسحاق بن یعقوب» که بر آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا، ?سوره نساء، آیه 59?» و اجماع حاصل از علمای شیعه، «فقیه» را به عنوان «اولی الامر» و «نائب مناب» معصوم میداند.
آیت الله اراکی همچنین با اشاره به کلام شیخ انصاری، بیان داشت: شیخ انصاری مکاتبه اسحاق بن یعقوب را به عنوان یک دلیل محکم برای ولایت عامه فقیه مطرح میکند و میگویند؛ فقیه حاکم بر مردم است؛ زیرا امام معصوم(ع) اینها را به عنوان حاکم قرار دادهاند، لذا میتوانست بگوید برای «حکمیت» در میان شما منصوب کردم، ولی با بیان لفظ «حاکم»، ولایت مطلقه را برای مردم بیان ساختند.